At cykle i gruppe

Oprettet d. under Cykling, At cykle i gruppe

At cykle i gruppe


Om at cykle i gruppe
 

Der er ingen tvivl om, at der er mange fordele ved at køre i en gruppe. Det er socialt, sikkert og god træning. Når man kører i en gruppe, lærer man vigtige vejfærdigheder og kan snakke med mere trænede ryttere. At køre i gruppe er en af de bedste måder at lære at blive bedre.

Fordelene ved at køre i en gruppe er ikke kun de sociale. Man sparer ca. 20% af sin energi ved at ligge på hjul i en gruppe. 
I gruppen tager alle del i føringerne, selvfølgelig med hensyn til den enkeltes kræfter på dagen.
Kør støt og stabilt. Hvis man accelere for hurtigt på vej frem, vil der opstå huller mellem rytterne og disse koster kræfter at lukke. Kører man for langsomt, kan der opstå uro i gruppen og man fristes til at bremse eller slå ud til siden. Sprinter og angreb i gruppen bør undgås, da det ødelægger rytmen i gruppen og giver usikkerhed.
 

Vi tager hensyn til hinanden, er opmærksom på hvordan man selv kører og, hvordan det går med sidemanden. Kør roligt, forsøg ikke at slingre og hold et jævnt tråd med fart i pedalerne hele tiden. Find samme gear/tråd som resten af rytterne. Undgå pludselige opbremsninger og spontane retnings ændringer så længe vi kører tæt i gruppen.
 

Alle skal have glæde af turen. Derfor er det vigtig at vi holder sammen på gruppen.
 

Har man gode ben, så brug dem når holdkaptajnen opfordrer til spurter.

HUSK det er ALTID holdkaptajnen/kaptajnerne der bestemmer.

 

Hvordan gør man så?

Hvis der er mulighed for det kører vi paradekørsel, det vil sige 2 og 2 ved siden af hinanden – ikke forskudt. De to forreste er gruppens øjne og forreste kvinde til venstre har ansvaret for, at gruppen kommer ind på én række når det er påkrævet, hvilket det er når:
 

1. Oversigten på smalle veje er for dårlig

2. Der kommer en modkørende bil på en smal vej

3. Der kommer en bil bagfra (den bageste i gruppen råber besked)
 

Når man kører ind på én række (“ind på række”, eller “én og én”) sker det efter lynlås princippet. Altså man fletter ind mellem hinanden, vi kører ind BAG hinanden, hvorfor der skal gives plads i inderste række.

Når trafikken er tæt og oversigten dårlig kører vi altid én og én.

 

Rulleskift

Når der er vind eller vi gerne vil træne lidt fart kører vi rulleskift (vi kører Snejbjerg skift).
 

– Vi kører i to rækker parvist, ikke forskudt for hinanden (paradekørsel).

– Når der skiftes, øger den forreste rytter i yderst række hastigheden en smule, for at kunne trække ind foran den første rytter i højre række. Den inderste rytter sætter farten lidt ned.
Det er vigtigt at højre række er opmærksom på ikke at øge hastigheden. Venstre række kører frem, så der dannes par med den foranliggende rytter.

I princippet kører inderste række lidt langsommere end den yderste række. Man følger den hastighed der meldes ud af holdkaptajnen.

– Køres der i kæde skiftes der plads kontinuerligt – som en kæde der ruller. Det er vigtigt at højre række holder hastigheden og at alle ryttere sørger for at holde kort afstand til den forankørende.

– Alternativt kan de forreste ryttere holde føringen i et par minutter eller indtil kaptajnen melder “skift”.

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar